Przedstawiam propozycję regulaminu oceniania pracy nauczciela
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA §1 Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 98,poz. 1066) §2 Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w (Rozporządzeniu MEN §2, ust.6):
- Art. 6 Karty Nauczyciela: Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
- Art. 4 Ustawy o systemie oświaty:"Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem ucznia, troską o zdrowie a także szanowania godności osobistej ucznia;
- Art. 42, ust. 2 Karty Nauczyciela. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
- Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7,
- Inne czynności wynikające z zadań statutowych szkoły,
- Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
- Statut Szkoły.
Stopień realizacji w/w zadań jest ustalony w wyniku sprawowania nadzoru pedagogicznego. §3 "Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne, poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania nauczyciela, iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby albo dobrem publicznym". (Romp. MEN, § 2, ust.7). §4 Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
- ocena wyróżniająca
- ocena dobra
- ocena negatywna. (KN, art.6, ust.4)
§5 Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, uwzględniając w szczególności (Rozp. MEN, §2, ust.8):
- Poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiednie dyscypliny uczniów na zajęciach;
- Zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami);
- Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym;
- Działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb;
- Przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
§6 Dyrektor szkoły, przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego (KN, art. 6, ust.5) §7 W oparciu o wyżej wymienione dokumenty ustalam: Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela:
- Ocena dobra
Oceniany nauczyciel:
- Uzyskuje dobre wyniki pracy dydaktyczno- wychowawczej, jest dobrze przygotowany do lekcji i zajęć, rzetelnie wykonuje swoje obowiązki, w tym także pozalekcyjne formy zajęć, dyżury w czasie przerw, imprez szkolnych i klasowych itp.
- Jest taktowny, tolerancyjny, sprawiedliwy, potrafi łagodzić i zapobiegać konfliktom z uczniami. Jest jednocześnie konsekwentny w swoich wymaganiach.
- Dba o swój warsztat pracy, wzbogaca go. Wnioskuje do dyrektora o środki w tej sprawie.
- Owocnie współpracuje z uczniami i ich rodzicami.
- Pracuje bezpiecznie, potrafi przewidywać niebezpieczeństwo zagrażające uczniom i eliminować je, szczególnie w sytuacjach pozaszkolnych, na wycieczkach, w miejscach publicznych itp.
- Uczestniczy w formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez dyrektora szkoły.
- Respektuje wymogi dyrektora szkoły dotyczące dyscypliny pracy, terminowości w realizacji zadań i zarządzeń. Prawidłowo i na bieżąco prowadzi dokumentację pedagogiczną.
- Jego postawa etyczna oraz kultura współżycia społecznego nie budzą żadnych zastrzeżeń.
- Ocena wyróżniająca.
Oceniany nauczyciel spełnia wszystkie kryteria na ocenę dobrą, a ponadto trwale wyróżnia się osiąganiem co najmniej czterech z niżej opisanych stanów rzeczy lub działań:
- Uzyskuje wysokie wyniki dydaktyczne poprzez przygotowywanie uczniów do konkursów, olimpiad przedmiotowych, doprowadzając ich do sukcesów naukowych, sportowych, artystycznych w skali międzyszkolnej.
- Opracowuje i wdraża z sukcesem pedagogiczne programy autorskie, podręczniki lub nowatorskie rozwiązania metodyczne.
- Podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez kursy kwalifikacyjne, studia podyplomowe, warsztaty i dzieli się doświadczeniem zawodowym z kolegami np. prowadząc lekcje pokazowe, pełniąc funkcję opiekuna stażu itp.
- Ubiega się o kolejny stopień awansu i go uzyskuje.
- Poświęca uczniom (szkole) dodatkowy czas, organizuje imprezy, wycieczki, podejmuje się prac organizacyjnych w radzie pedagogicznej i innych organach społeczno zawodowych, opiekuje się różnymi projektami uczniowskimi.
- Intensywnie i owocnie współpracuje z rodzicami uczniów poprzez indywidualne rozmowy, spotkania.
- Pozyskuje poprzez swoje działania i kontakty sponsorów świadczących pomoc na rzecz szkoły.
- Ocena negatywna.
Do negatywnej oceny pracy nauczyciela prowadzą:
- Powtarzające się, niezadowalające wyniki dydaktyczne, ustalone na podstawie badań obiektywnymi narzędziami pomiaru dydaktycznego przez dyrekcję szkoły lub inny nadzór pedagogiczny.
- Powtarzające się i uzasadnione skargi rodziców na nauczyciela, jego postawę i metody pracy.
- Brak dyscypliny pracy, częste nieusprawiedliwione spóźnianie się na lekcje i zajęcia.
- Nieprzygotowywanie się do zajęć, niestosowanie dostępnychśrodków dydaktycznych, werbalizm, niemotywowanie uczniów do wysiłku poznawczego, brak zainteresowania swoim warsztatem pracy.
- Nieuczestniczenie w żadnych formach doskonalenia zawodowego, nieuwzględnianie zaleceń pohospitacyjnych.
- Niezwracanie uwagi na zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, nieudzielenie pomocy uczniowi poszkodowanemu w wypadku, niereagowanie na negatywne postawy i zachowania uczniów, brak współpracy z rodzicami uczniów.
- Niewywiązywanie się z zadań w zakresie obowiązków, szczególnie zaniedbywanie dyżurów i innych czynności o charakterze nadzoru i opieki nad uczniami. Nierespektowanie zarządzeń wewnętrznych dyrektora szkoły o charakterze organizacyjnym i porządkowym.
- Zachowanie sprzeczne z zasadami etyki, tolerancji, kultury i współżycia społecznego.
§8 Niniejsze kryteria wchodzą w życie z dniem ............................. r. Zatwierdzono Uchwałą Rady Pedagogicznej nr .............................. (opracowała Danuta Wolan) |